Megtekintés
CITROËN AMI: SIKERTÖRTÉNET HATÁROK NÉLKÜL
CITROËN AMI: SIKERTÖRTÉNET HATÁROK NÉLKÜL
A Citroën AMI sikere nem ismer határokat. Már 9 európai országban forgalmazzák, és június óta már az Egyesült Királyságban és Törökországban is az üzleti, illetve magánügyfelek rendelkezésére áll.
25/07/2022

A kompakt és praktikus, városi és vidéki környezetben egyaránt használható jármű rendeléseinek 84%-a magánszemélyektől érkezett. Ettől függetlenül egyes országokban – például a marokkói vagy a török piacon – a vásárlók összetételében inkább a vállalkozások dominálnak.

Portugáliában sikerült tökéletes összhangot találni a magán és az üzleti célú felhasználók között, akik egyforma arányban képviseltetik magukat a megrendelésekben.

Az immár több mint 23 000 megrendeléssel fémjelzett sikertörténet szépen példázza, hogyan tudott a Citroën választ találni a társadalom új mikromobilitási igényeire a különféle ügyféltípusok és elvárások szintjén.


A Citroën AMI 2020. áprilisi bevezetése óta mindenkit ámulatba ejt a mikromobilitás piacán, köszönhetően megfizethető árának, bármilyen egyszerű fogyasztási cikkhez hasonló online beszerzési lehetőségének, valamint a Franciaországban igen elterjedt Fnac és Darty forgalmazói hálózatokon keresztül történő széles körű forgalmazásának. A népszerű és közösségi szinten is inspiráló modell számos eseményen, például a Milánói Design Héten és a Brüsszelben megrendezett Nemzetközi Ifjúsági Játékokon is reflektorfénybe került. A már kilenc európai országban forgalmazott Citroën AMI június óta az Egyesült Királyságban és Törökországban is piacra került. A nagyon exkluzív My AMI Buggy változatot is beszámítva már több, mint 23 000 megrendelés határtalan sikerről tanúskodik: az AMI a magánemberek és a szellemi tevékenységet végző kisvállalkozások körében éppoly népszerű, mint a nagy ipari és szolgáltatói csoportok között. 

Az AMI szó szerint megtestesíti a Citroën szellemiségét, amely szoros kapcsolatban áll ügyfelei mindennapjaival és mobilitásával. „Eltökélt szándékunk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az elektromos autózást, és nagyon büszkék vagyunk a hatalmas sikerre, amit az AMI Európában és a kontinensen kívül is elért” – mondta Vincent Cobée, a Citroën ügyvezető igazgatója

 

 01.   AMI: SIKERSZTORI A LÁTHATÁRON

2020. áprilisi bevezetése óta több, mint 22 400 megrendelést regisztráltak Európában, amihez hozzászámítva a Marokkóból és Törökországból befutott további rendeléseket, az AMI immár 23 000-nél is több rendeléssel büszkélkedhet.

Franciaország a legjelentősebb piac több, mint 13 300 megrendeléssel, amelyek 83%-a magánszemélyektől, 17%-a pedig üzleti ügyfelektől származik. Az AMI május végén az elektromos mopedautók piacán az első, az összes hajtástípus között pedig – 26%-os piaci részesedéssel – a második helyet tudhatta magáénak. 2021 májusa és 2022 májusa között a mopedautók piaca 9,7%-kal bővült, leginkább az AMI érkezésének köszönhetően. A forgalomba helyezések száma egy év alatt 47%-kal emelkedett.

Olaszországban az AMI máris igazi sikertörténet. Ez a második ország, ahol bevezették, és egyben a második legnagyobb piac is Franciaország után, több mint 6700 megrendeléssel. 2022 első négy hónapjában az AMI a mopedautók piacának éllovasa volt a forgalomba helyezések 31%-ával, és az elektromos mopedautók körében 65%-ra rúgó piaci részesedéssel. Az AMI rengeteg magánszemélyt nyert meg magának, akik a vásárlók 94%-át képviselik.

Spanyolország és Belgium fej-fej mellett halad 780, illetve 724 megrendeléssel. A spanyol piacot 75%-ban a magánügyfelek uralják, míg a belga piacon 42%-ban professzionális ügyfelek képviseltetik magukat, és az AMI már 2022 május végén is piacvezető pozícióra tett szert a mopedautóek szegmensében.

A portugál piacon az AMI a magán- és az üzleti ügyfelek körében egyformán népszerű (eddig 476 megrendeléssel). Május végén 35%-os részesedéssel ez a modell volt az első számú mopedautó.

Az AMI hamarosan az Egyesült Királyság meghódítására indul, ahol igen különös körülmények vezetik be. A brit vásárlók a balkormányos elrendezés ellenére is rendkívüli érdeklődéssel fogadták. Amint május 24-én bejelentették az árát, rögtön 2000 előrendelést regisztráltak, ami ígéretes kezdésnek bizonyult. Az AMI brit változatai továbbra is bal oldali kormánykerékkel kerülnek forgalomba. Ennek több előnye is van: nem növeli az AMI költségeit, ami elkerülhetetlen a gyártósorok jobbkormányos változatra való átállítása esetén, továbbá lehetővé teszi, hogy a vezető biztonságosan kiléphessen a járdára, miután leparkol.

Törökországban 2021 szeptemberében nyitották meg a megrendeléseket a vállalati ügyfelek előtt. Az online értékesítési oldalon közel 400 megrendelést regisztráltak. A török piacon az AMI a legmegfizethetőbb ajánlat, és a vásárlók különösen nagyra értékelik, hogy sokkal hatékonyabb védelmet nyújt, mint az utakon nagy számban közlekedő kétkerekűek. Június 20-án magánszemélyek előtt is megnyílt 50 darab AMI online értékesítése, amelyek nagy meglepetésünkre mindössze 25 perc alatt elkeltek. Ez is mutatja, hogy nagy az érdeklődés a kis négykerekű iránt, amelynek jelenléte a török piacon minden bizonnyal még tovább fog növekedni a következő hónapokban. Az első vásárlók augusztusban kapják meg AMI-jukat.

A 641 marokkói és törökországi rendelés szinte kizárólag vállalati ügyfelektől származik, mivel az AMI-t elsősorban olyan vállalkozóknak értékesítették, akik gazdaságos, praktikus és biztonságos közlekedési eszközt láttak benne helyi szolgáltatásaikhoz.


02. MERÉSZ MEGOLDÁSOKKAL AZ ÜZLETI CÉLÚ FELHASZNÁLÓK SZOLGÁLATÁBAN

A vállalatok számára az AMI remek flottakiegészítő, amely segít csökkenteni a karbonlábnyomukat, és nagyon alacsony üzemeltetési költségek jellemzik.

Különösen alkalmas olyan vállalatok számára, amelyek tevékenységei rövid és gyakori városi utazásokat szükségeltetnek, vagy amelyek – a magánszemélyekhez hasonlóan – közlekedési korlátozásoknak vannak kitéve a városokban. Azok a kereskedők, szellemi szabadfoglalkozásúak, mesteremberek, helyi hatóságok, szolgáltató cégek és ipari létesítmények, amelyeknek szállításokat vagy szolgáltatásokat végeznek, az AMI-ban vagy az AMI Cargo változatában praktikus és ügyes partnerre találhatnak, amely lehetővé teszi tevékenységük folytatását vagy akár továbbfejlesztését is.

FRANCIAORSZÁG

Néhány vállalat gyakorlati szempontokat szem előtt tartva a márka színeibe öltözteti, és egyfajta kommunikációs felületként használja az AMI-t. Példaként a franciaországi Royan város Darty áruházának AMI Cargo járműveit említhetnénk, amelyek az utasülés helyén kialakított 400 literes rakodóterében képesek például háztartási kisgépeket kiszállítani az ügyfeleknek, és menet közben folyamatosan reklámozzák is a céget a városban és annak környékén. A Citroën és Faab Fabricauto nevű partnercége által kifejlesztett „Custom My AMI” rendszer lehetőséget nyújt egyedi dekorációk létrehozására is egy kép vagy logó alapján.

SPANYOLORSZÁG

Az AMI Spanyolországban is biztató kilátásoknak örvend. A madridi Warner vidámparknak átadott mintadarab után a Citroën nemrégiben további kilenc példányt szállított az Arcelor-Mittal cég Sagunto városában található üzemének. A fenntartható fejlődés mellett elkötelezett acélipari konszern a zéró CO2-kibocsátású AMI-t választotta az üzem különböző raktárai közötti utakra.

BELGIUM

Belgiumban tavaly februárban 15 darab AMI állt forgalomba az Ekoservices cég színeiben. A vallon országrész és Brüsszel vezető helyi szolgáltatásokat nyújtó vállalata folyamatosan igyekszik javítani alkalmazottai élet- és munkakörülményeit. E cél jegyében nemrégiben a háztartási segítők szakmai felkészítését segítő mintaotthonok kiépítésébe kezdtek. Ennek természetes folyományaként a csoport egy másik igényre is választ keresett, mégpedig a dolgozók mobilitásának problémájára. Döntésüknek köszönhetően mostantól 15 AMI áll rendelkezésükre a munkahelyük és otthonuk közötti utazásokhoz.

Április 13-án 50 AMI-t szállítottak ki az ADS Carsoft nevű gépjármű-diagnosztikai cégnek.  A mopedautó melletti döntésüket praktikus, gazdasági és környezetvédelmi szempontok indokolták. A cégcsoport alkalmazottai közösen fogják majd használni a járműveket a különböző telephelyeken és azokban a városokban, ahol a cég jelen van.

PORTUGÁLIA

Portugáliában mostantól 160 darab My AMI Cargo erősíti a CTT nevű postai kézbesítő cég flottáját. „A My AMI Cargo raktere is remekül alkalmazkodik a jellemzően rövid útszakaszokra épülő tevékenységünkhöz. Hatótávolsága elegendő, sebessége pedig megfelel a városközpontok forgalmának. Rendkívül kompakt méretei megkönnyítik a bejutást a különösen szűk portugál utcácskákba is, ahol a postások könnyedén manőverezhetnek és parkolhatnak” – emelte ki Joao Bento, a CTT cég vezérigazgatója.

A következő sem kevésbé eredeti ötlet: a Citroën partnerségi megállapodást kötött a Habitat Invest ingatlanbefektető céggel, ami potenciálisan több, mint 400 AMI megrendelését jelentheti. Egy lourès-i ingatlanfejlesztés népszerűsítése keretében ugyanis minden egyes adásvételi szerződésben – az ingatlan mellett – egy Citroën AMI is szerepel. „A projekt kezdetétől fogva az volt a célunk, hogy az Aurya programhoz egy másfajta terméket is csatoljunk, amely a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontokat hasznos szolgáltatással ötvözi ügyfeleink számára. Az AMI tökéletesen illeszkedik ebbe az elképzelésbe, hiszen olyan városi mobilitási megoldást jelent, amely lehetővé teszi majdani lakóink számára, hogy rövid mindennapos utazásaikhoz egy tiszta járművet használhassanak” – mondta el Luis Corrêa de Barros, a Habitat Invest alapítója és vezérigazgatója.

A Portway, a portugál repterek árufuvarozási szolgálatainak földi kiszolgáló cége 11 My AMI Cargót és 2 AMI-t vásárolt. Ezek a mopedautó járművek napelemmel vannak felszerelve, amely áramot biztosít egy belső dugaljhoz, valamint egy PDA, egy nyomtató és egy jeladó csatlakoztatásához. Az AMI-flotta egyelőre a lisszaboni repülőtéren tevékenykedik, de várhatóan hamarosan Porto, Faro és Funchal repülőterén is megjelenik. Helena Franca, a Portway vezérigazgatója szerint „az AMI remekül passzol a Portway tevékenységeihez, különösen a repülőterek keskeny útjain való közlekedéshez, ahol a sebesség korlátozott. Kompakt méretének köszönhetően nagyon ügyesen mozog a kifutópályákon, ami elengedhetetlen a tevékenységünk végzéséhez.”

MAROKKÓ

Marokkóban a Barid Al Maghrib – a nemzeti postaszolgálat – és a Stellantis cégcsoport között 2020-ban, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium támogatásával létrejött megállapodás folyományaként napvilágot látott az AMI egy olyan változata, amely kifejezetten segíti a levél- és csomagkézbesítő hálózat korszerűsítését és bővítését. Június 14-e óta így 42 városban immár 225 marokkói postás cserélte le kétkerekű járművét egy nagyobb védelmet és láthatóságot biztosító AMI-ra. A posta ezzel a legnagyobb elektromos flottára tett szert a marokkói királyságban, és egyben a legnagyobb AMI flottával büszkélkedhet az egész világon. E kezdeményezéssel ráadásul úttörő szerepet vállalt magára a környezetvédelem szolgálatában álló ökomobilitás terén.

GÖRÖGORSZÁG

Görögországban az AMI Halki szigetére utazik, amely szintén úttörő szerepet játszik az energetikai átállásban,  és a közelmúltban úgy döntött, hogy nulla károsanyag-kibocsátású, fenntartható járművekkel szerelkezik fel. A Citroën hat elektromos járműből álló flottát bocsátott a helyi hatóságok rendelkezésére, melyek közül egy-egy AMI-t a rendőrség és a parti őrség használ járőrözési és bűnmegelőzési célokra. Emellett a szigetlakóknak is lehetőségük lesz arra, hogy megfizethető áron tegyenek szert elektromos járművekre.

OLASZORSZÁG

Hasonló szellemben a Citroën nemrégiben 9 elektromos járművet, köztük 7 AMI-t bocsátott La Maddalena sziget hatóságainak rendelkezésére a fenntartható mobilitás támogatása céljából. Két WallBoxot is biztosítottak e járművek töltéséhez, továbbá kedvezményeket kínálnak azoknak a lakosoknak, akik elektromos járművet kívánnak vásárolni a márkától.

 03.  INNOVATÍV ÖTLETEK TÁRHÁZA

Az AMI sikereit egyéb, más területekkel közös értékek mentén létrejött találkozások is gazdagították, amelyek partnerségeket, rendezvényeket és díjakat eredményeztek.

A közösségi oldalakon csereközösségek jöttek létre, ahol az emberek megoszthatják egymással az AMI-val kapcsolatos testreszabási ötleteiket, fotóikat vagy kalandjaikat. A legérdekesebb példa talán a „My AMI Superfan” közösség, ahol 112 ügyfél (65-en Franciaországban és 47-en Olaszországban) az AMI nagyköveteként népszerűsíti a modellt, tanácsokat ad vagy éppen tesztvezetéseket kínál az érdeklődőknek.

Az AMI új partnerségeket is eredményezett. Az Fnac és a Darty hálózatokkal kialakított partnerség lehetővé tette a Citroën számára, hogy még változatosabb helyeken értékesítse az AMI-t, és elérje azokat a majdani potenciális vásárlókat, akik rendszeresen látogatják az ilyen típusú üzleteket – különösen a fiatalokat, és közülük is leginkább a 18 év alattiakat, akik az AMI felhasználóinak 42%-át teszik ki.

Az olasz városok között elsőként Milánóban felavatott Citroën-ház, a „La Maison Citroën” május 19-i megnyitóján az AMI minden tekintetben innovatív közlekedési eszközként került reflektorfénybe: egyrészt teljesen digitális koncepciója, másrészt a mai és a jövőbeli mikromobilitási igényekhez igazított kialakítása miatt. A vásárlóknak lehetőségük volt személyesen is kipróbálni az AMI-t ebben a pihentető élménytárban, amely a Coin nevű áruházban, a város ikonikus bevásárlóközpontjában kapott helyet, a márka által fémjelzett „Lifestle Hub” nevű életmódközpontok egyikében. Ezek célja, hogy új vásárlási lehetőségeket kínáljanak vásárlóiknak, amely az új fogyasztási módokhoz kapcsolódó termékek és szolgáltatások személyes megtapasztalásán alapszik. A helyszínen az ügyfelek elmerülhetnek a Citroën világában, és egy tanácsadó segítségével megismerhetik a márkát vagy az általuk választott modellt, igényeikhez igazíthatják, majd kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb ajánlatot, és online meg is vásárolhatják.

Egyetlen találkozás elég volt az AMI-val ahhoz, hogy Massimo Alba milánói designernek inspirációt adjon egy olyan modellváltozat megalkotásához, amely hűen tükrözi az ő időtlen, diszkrét luxust képviselő stílusát. Elsőre vállalta, hogy kirándulást téve a mobilitás világába, az AMI ruháját egységes, matt fekete szoborszerű „monolitként” értelmezi újra, kihangsúlyozva annak geometrikus formáit, és kifejezetten városi stílust kölcsönözve neki. Egy másik kreatív projekt a Rossana Orlandi neves műgyűjtő és galériatulajdonos által képviselt design világának a Citroën AMI-val való találkozásából született. A milánói Design Week megnyitójára az Orlandi ügynökség öt művésze öt AMI-t alakított át valóságos műtárggyá, amelyek június 12-ig voltak láthatók a RO negyedben. Az elektromos mopedautó eredetisége, kompakt, szimmetrikus és intelligens design-ja, amely már első ránézésre könnyű használatot és praktikumot sugall, meggyőzte Rossana Orlandit, hogy vállalja a modell nagykövetének szerepét. Saját AMI-ját nagy szeretettel a "barátjának" nevezi (az „ami” ui. franciául barátot jelent). Az öt „AMI de Ro” névre keresztelt modell mindegyike az őt megálmodó tervező stílusát és filozófiáját tükrözi. A japán Yukiko Nagai AMI-jának karosszériáján például mozaik hatású elegáns virágminta látható, ami általában is jellemzi művészi törekvéseit, ugyanakkor jól kihangsúlyozza az elektromos jármű környezetbarát jellegét.

A Citroën AMI nemrégiben Brüsszelben, a május 30. és június 4. között megrendezett Nemzetközi Ifjúsági Játékokon is megjelent. Otthonosan mozgott a 33 országból odasereglett mintegy 400 – 16--17 éves  – ifjú résztvevő között, akik számára minden évben programsorozatot szerveznek mindazon értékek köré, amelyeket a Citroën is magáénak érez, és az AMI révén is képvisel: kiválóság, tisztelet, barátság, szolidaritás és tolerancia. Ahogyan Damien Martin-Cocher, a Citroën Belux márkaigazgatója fogalmazott: „Az AMI-val a Citroën a városi mobilitás kihívásaira igyekszik választ adni, amelyek egyre inkább a városlakók aggodalmainak és elvárásainak középpontjába  kerülnek. Az AMI egy olyan egyéni mobilitási megoldás, amely lehetővé teszi, hogy vezetője biztonságosan közlekedjen egy zárt, elektromos járművel, amely Belgiumban már 16 éves kortól használható. A TikTok-generáció különösen nagyra értékeli az AMI-t, amely ezáltal egy népszerű jelenséggé vált.”

 04. POZITÍV SZAKMAI VISSZHANG

Első piaci megjelenése óta az AMI számos elismerésben részesült merészségéért és az általa képviselt értékekért. Május 18-án Marco Antonini, a Citroën olaszországi vezérigazgatója „CEOforLIFE” díjat kapott az „AMI-gëneráció – az elektromos mobilitás iskolája” elnevezésű programért, amely egy középiskoláknak szóló ismeretterjesztő kampány a mobilitásról és a környezeti fenntarthatóságról. Ez a projekt, amelyet az ökológiai átállásért, valamint az infrastruktúráért és a fenntartható mobilitásért felelős minisztérium is támogatott, összhangban áll az ENSZ 2030-ra szóló fenntartható fejlődési menetrendjének célkitűzéseivel.

Portugáliában az AMI-t a ConsumerChoice és a Netsonda, a legnagyobb közvélemény-kutató és szolgáltató cég éves felmérésén 6600 fogyasztó választotta „Az év termékének” az elektromos járművek kategóriájában. A díj egyrészt az innováció elismerése, másrészt a Citroën AMI növekvő sikerét jelzi. Az AMI az Exame Informática megmérettetésén „Az év terméke” díjat is elnyerte az „Intelligens mobilitás” kategóriában. Az innovációval, tudománnyal és technológiával kapcsolatos tartalmairól ismert portugál szaklap leginkább a városközpontokban kihasználható mikromobilitási megoldás eredetiségét értékelte.

Az Egyesült Királyságban az AMI már néhány héttel a bevezetése előtt bezsebelt egy elismerést, mégpedig „Az év innovációja” díjat a Move Electric magazin első alkalommal megrendezett díjkiosztóján, ahol azokat a gépeket, vállalkozásokat és magánszemélyeket díjazták, amelyek számottevő változást hoznak az elektromos mobilitás terén az Egyesült Királyságban. James Attwood, a Move Electric szerkesztője szerint „a Citroën AMI mindenkit levesz a lábáról übercuki dizájnjával – ugyanakkor egy hihetetlenül okos és nagy hatású masina. Bár már előtte is léteztek négykerekű mopedek, a Citroën továbbfejlesztette a formatervet, és egy olyan terméket hozott létre, amely rendkívül vonzó a városi területeken – sőt azon túl is – megfizethető közlekedési lehetőséget kereső emberek és vállalkozások számára. Az innováció kiterjed az AMI hihetetlenül okos tervezési elemeire is, amelyeknek köszönhetően fenntarthatóbbá válhat a gyártás és költséghatékonyabbá az üzemeltetés.”

A Citroën AMI feltűnő jelenség lesz mindenütt, ahol csak forgalomba kerül. Jelen pillanatban már 11 európai és afrikai/közel-keleti országban megrendelhető, de valószínűleg nem fog itt megállni, és a jövőben még sok meglepetést tartogat számunkra.