_ Az elegancia és az aerodinamika megtestesülése: az 1974 augusztusában debütált Citroën CX idén ünnepli ötvenéves jubileumát.
_ A modellből 16 éves gyártási ideje alatt több mint egy millió példány készült. Az 1975-ben Az Év Autójának választott CX a francia elnökök és a raliversenyzők körében egyaránt népszerű volt.
_ A DS utódjaként számontartott CX kényelme és kivételes úttartása ma a Citroën C5 X-ben él tovább.
1974-ben álmodták meg tervezői a legendás Traction helyébe lépő DS utódját, a Citroën CX-et. A CX-re napjainkig a hetvenes-nyolcvanas évek emblematikus Citroën modelljeként emlékezünk. Két tekintélyes elődjéhez hasonlóan számos technikai újítás fémjelezte, amelyek gyártásának tizenhét éve során kivételes tulajdonságokkal ruházták fel, és még 2024-ben is különleges járműnek számít. Kivételesen elegáns, áramvonalas sziluettjének köszönhetően igazi legendává vált, amely nem téveszthető össze más modellekkel. A CX-et 1989 nyarán váltotta fel az XM, amelyet 1988. májusában mutattak be. Kombi változatai egészen 1991. nyaráig a márka kínálatában maradtak.
CX: a fejlesztések netovábbja
A CX-et hivatalosan 1974. augusztus 26-án, napra pontosan két hónappal az Automobiles Citroën és az Automobiles Peugeot egyesülését követően indították útjára. A sajtónak az előző év júliusában, Svédországban mutatták be azt a huszonkét CX 2000 és CX 2200 modellt, amelyek a tesztelést követően a bámulatos, 3400 kilométeres, hat napos sarkköri túra (Raid Arctique 1974) keretében tértek vissza Párizsba, a Citroën ChampsElysées-n álló szalonjába. A huszonkét CX-modellt ugyanaz a huszonkét fiatal sofőr vezette, akik egy évvel korábban 2CV modellekkel teljesítették az afrikai túrát (Raid Afrique 1973).
Az 1974. augusztus 26-án debütáló CX 2000 óriási feltűnést keltett az októberi Párizsi Autószalonon. A modellt a Citroën stand sztárjaként azonnal innovatív járműként ismerték el. Elődeitől megörökölte elsőkerékhajtását, hidropneumatikus felfüggesztését és nagy teljesítményű kétkörös tárcsafék-rendszerét, amelyek mára elválaszthatatlanok a Citroën márkától. A jövevényt azonban számos egyedi újítás is jellemezte. Ilyen volt például a jármű orrába keresztben és kissé billentve beépített négyhengeres motor, ami a tömegeloszlás és az úttartás további optimalizálást szolgálta. A maximális kényelem érdekében az önhordó karosszériát tizenhat ponton rugalmas elemekkel egy segédvázhoz rögzítették, ami kiszűrte az első és hátsó felfüggesztés, valamint a motor és a váltó okozta zajokat és rezgéseket.
Aerodinamikus vonalvezetésén túl, amelyre a CX név is utal, a belső formatervezést is alapos kutatás előzte meg. A legemblematikusabb elem kétségkívül a félhold alakú műszeregység, amely egy hajó módjára ringatózik a műszerfalon. A tervezők az ergonómiáról és a passzív biztonságról sem feledkeztek el. Először is, a vezetéshez elengedhetetlen funkciók, így a fényszórók, a jelzőlámpák, az ablaktörlők és a kürt vezérléséhez egy pillanatra sem kellett levenni a kezet a kormányról. A borítások és a belső tér minden eleme sima és áramvonalas volt. 1974-ben jelentős újdonságnak számítottak a visszahúzható első biztonsági övek is.
A CX különleges tulajdonságai természetesen nem maradtak észrevétlenek: 1975. január 29-én (jóval a Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 és Volvo 200 előtt) elnyerte az európai szaksajtótól az Év Autója címet. 1975 júniusától a CX megörökölte az SM híres, Diravi fantázianévre keresztelt kormányszervóját. Ez a rásegítés mértékét mindig az autó sebességéhez igazította és a vezetési körülményektől függetlenül kivételes kormányozhatóságot biztosított, száraz, nedves, havas időben is, a sebességtől függetlenül. Ez a technológia eredetileg opciós volt, később azonban már a teljes termékcsaládban alapfelszereltségnek számított.
Folyamatos fejlődés
Az évek folyamán a CX folyamatosan fejlődött: olyan újításokkal és technikai megoldásokkal gazdagodott, amelyek fél évszázaddal később már „alapnak” számítottak. Néhány példa ezekre az újításokra:
- 1975: légkondicionáló berendezés, elektromos ablakemelők (mind a négy ajtón), két belső vezérlésű külső visszapillantó tükör, hátsó ködlámpák;
- 1976: félautomata sebességváltó;
- 1977: üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor, ötsebességű sebességváltó, elektromos működtetésű tetőablak, ködlámpák, elektronikus gyújtásrendszer és könnyűfém keréktárcsák;
- 1978: hátsó biztonsági övek és automata elektromágneses ajtózárak;
- 1979: elektromos olajszintmérő a műszerfalon;
- 1980: ablaktörlőkbe épített szélvédőmosó rendszer, üzemanyag-takarékos berendezés és automata sebességváltó;
- 1981: alacsony profilú gumiabroncsok és tempomat;
- 1982: a csomagtartót és az üzemanyagtöltő fedelét is irányító központi zárrendszer;
- 1983: turbófeltöltős dízelmotor és automata utastéri klímaszabályozó;
- 1984: turbófeltöltős üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor;
- 1985: blokkolásgátlóval (ABS) felszerelt fékrendszer, jegesedésérzékelő, kiégett izzókra, nyitott ajtókra utaló figyelmeztetés, elektromos működtetésű, fűthető, sötétített üvegű külső visszapillantó tükrök, bekapcsolt világításra figyelmeztető hangjelzés, valamint távirányítású központi zár (a gyújtás egyidejű aktiválásával);
- 1986: a hátsó szélvédő automata jégmentesítése;
- 1987: turbófeltöltős dízelmotor levegő-levegő típusú hőcserélővel, és a kódolt indításgátló.
Legjelentősebb modellváltozatok
Pályafutása során a CX különböző modellek széles választékával és változatos motorpalettával jelentkezett,. Néhány ezek közül különösen nagy feltűnést keltett, egyrészt sajátos arculatuknak, másrészt exkluzivitásuknak és műszaki kiválóságuknak köszönhetően.
CX 2000
Ez volt a legelső CX-modell. Megjelenése nagy szenzációt keltett az 1974. októberi Párizsi Autószalonon. Ezt a modellt négyhengeres, 1985 cm3-es, 102 lóerős motor hajtotta. A CX 2000-et 1975 januárjában a CX 2200, 1976 júliusában pedig a CX 2400 követte, majd 1979 júliusában átadta helyét a kétliteres, felső vezérműtengellyel ellátott könnyűfém motorral felszerelt CX Reflex és CX Athena változatoknak.
CX Prestige
A Traction és a DS modellekhez hasonlóan a CX is gyorsan népszerűségre tett szert a politikusok körében. Városatyák, országgyűlési képviselők, miniszterek és a politikai élet egyéb szereplői rajongtak elegáns megjelenéséért, kényelméért és biztonságáért. Természetesen a Francia Köztársaság miniszterelnöke és elnöke sem akart lemaradni róla... A Citroën hamar felismerte, hogy érdemes különös figyelmet fordítania erre a kiemelt ügyfélkörre, és 1976 februárjában piacra dobta a CX Prestige modellt. A csúcsminőségű, elegáns fényezéssel, vinilborítású tetővel és rozsdamentes acél borítással ellátott CX Prestige 25 cm-rel megnyújtott tengelytávolságának köszönhetően sokkal nagyobb hátsó üléstérrel rendelkezett. 1978 szeptemberében még tovább növelték a jármű belső terét, a tetőt enyhén, négy centiméterrel megemelve. Bár a Prestige-t a legerősebb benzinmotorok hajtották, 1979 novemberében mégis megszületett a dízelmotoros változat, a CX Limousine, továbbfejlesztett CX Super kivitelben.
CX Diesel és CX Turbo Diesel
1975 decemberében a Citroën bejelentette, hogy a CX-re alapozva külön járműcsaládot fejleszt, és piacra dobta a CX 2200 dízelváltozatát. Ettől kezdve vált a CX (szedán és kombi változatban is) a francia autógyártás emblematikus szereplőjévé, amely megalapozta a dízelmotorok tekintélyét is. Az 1983 áprilisában megjelent turbódízel változat az 1987. márciusában bemutatott a CX 25 TRD Turbo 2 modellel ért fel a csúcsra: a modellt vadonatúj, 2500 cm3-es motorja a korábbi 95 helyett immár 120 lóerős teljesítménnyel, és 195km/órás végsebességgel dicsekedhetett.
CX Break Familiale és Entreprise – családoknak és vállalkozásoknak
A CX-paletta zászlóshajójának számító kombi változatot 1976 januárjában mutatták be. A hátsó üléseket lehajtva belső térfogata meghaladta a 2 m3-t, ugyanakkor a szedán változattól megszokott kényelemmel, úttartással és fékezési tulajdonságokkal büszkélkedhetett. 1976 októberében két extra hátsó üléssel megjelent a Break családi változata is, amely immár nyolc személy számára biztosított férőhelyet. Végül 1984 tavaszán megjelent a CX Enterprise, a kombi CX-ek utolsó és egyetlen haszongépjármű változata. Bár csak két első ülése volt és hátsó ajtóin nem volt üveg, mégis rekordméretű, 2,03 m hosszú és 2172 dm3-es hasznos belső térrel rendelkezett. A benzines és dízel változatban is kapható CX Estate gyorsan etalonná vált, és nem véletlenül esett a mentőszolgálatok választása is erre a modellre, amelyhez egészen pályafutása végéig, 1991 nyaráig hűek maradtak.
CX GTI, CX GTI Turbo és CX GTI Turbo 2
Egyértelmű volt, hogy a CX méltó utódja lesz a DS 23 IE-nek és elektronikus befecskendezéses motorjának. 1977 májusában elstartolt a 2347 cm3-es, L-Type Jetronic befecskendezéses motorral felszerelt CX GTI modell. A 128 lóerővel és ötsebességes váltóval megáldott CX GTI végsebessége elérte a 189 km/órát. Külső megjelenését tekintve a CX GTI-t különleges típusjelzéssel, matt fekete ablakkeretekkel, (kezdetben opcióként rendelhető) könnyűfém keréktárcsákkal, két ködlámpával és egy első légterelővel látták el. 1984 októberében a kínálat egy 2500 cm3-es turbófeltöltős, 168 lóerős motorral bővült, így született meg a 220 km/órás végsebességű CX GTI Turbo. A modell végül 1986 júliusában a CX GTI Turbo 2 nevet kapta, amikor motorját levegő-levegő típusú hőcserélővel látták el. Ez nem csupán a végsebességet növelte 223 km/órára, de az üzemanyag-fogyasztást is jelentősen csökkentette.