Megtekintés
Új C5 AIRCROSS KONCEPCIÓAUTÓ
CSALÁDI SUV LOUNGE TÍPUSÚ KÉNYELEMMEL ÉS HATÁROZOTT MEGJELENÉSSEL
Poissy, 2024. október 14.

_  Párizsban debütál a C5 Aircross Concept, a Citroën C-SUV szegmensbe tartozó autóinak karakteres jövőképe.

 

A koncepciót friss, izmos és magabiztos design jellemzi: masszív, plasztikus formáiban a tágas terek egyszerűsége a feszes vonalak dinamizmusával párosul.

 

A modell célja a SUV-k gyenge pontjaként számon tartott aerodinamikai hatékonyság növelése, és ehhez számos trükköt bevet mind a felépítés, mind a kialakítás terén.

 

Az STLA Medium platformra épül, mely igény szerint bármilyen típusú hajtásláncot (belső égésű, hibrid, illetve elektromos) képes befogadni.

 

A 2025-ben érkező modellhez készült C5 Aircross koncepcióautó páratlan kényelmet és tágas belső teret ígér: egy igazi négy keréken guruló családi kuckó formájában.

 

A C3 Aircross tavaly júniusi megjelenését követően a Citroën a C5 Aircross koncepcióautó bemutatásával folytatja hódító útját az SUV-k piacán. A tanulmányban a márkának a jövő C-szegmensbe tartozó SUV-jairól alkotott elképzelései öltenek testet. A C5 Aircross koncepcióautó egy olyan gyökeresen megújuló márka dinamizmusáról tanúskodik, amely az egyes szegmensek elvárásainak megfelelő palettával rendelkezik, és képes rugalmasan reagálni azon ügyfelek igényeire, akik karakteres, megfizethető SUV-t keresnek, nagy belső térrel, páratlan kényelemmel és a családok számára nélkülözhetetlen praktikus megoldásokkal. Ezek kulcsfontosságú szempontok a vásárlók számára, és a koncepcióautó ékesen tanúskodik a Citroën ilyen irányú törekvéseiről.

 

A Stellantis csoport vadonatúj STLA Medium platformjára épülő C5 Aircross egy többféle hajtáslánc befogadására alkalmas koncepcióautó. Megjelenése tekintélyparancsoló, erős és karakteres. Karosszériája robusztus, masszív, mégis áramvonalas formák jellemzik. A SUV-k terén ritka az olyan jármű, amely igazán megnyerő sziluettel büszkélkedhet, ám a C5 Aircross tervezői minden trükköt bevetettek. A jármű terei tágasak, vonalai kifejezetten elegánsak. Magassága visszafogott, hátsó túlnyúlását viszont meghosszabbították. Elöl a motorháztető orrát lejjebb engedték, míg hátul a tetőt kissé visszafogták. A csomagtér ajtajának síkját kifejezetten függőlegesre, az utastér vonalát ívesre rajzolták. A hátsó háromszögablakokat aerodinamikai elemekkel látták el, a metszett, Citroën Light Wings típusú hátsó fényszórók kialakítása pedig elősegíti a légáram elvezetését. A formatervezés sallangoktól mentes, a létfontosságú elemekre szorítkozik és jól kiemeli a márka megújult, modern identitását. 4,56 méteres hosszúsága példa nélküli arányokat és hatalmas belső teret kölcsönöz a járműnek. A C5 Aircross koncepcióautó nyugodt, hálózatba kapcsolt vezetési élménnyel támogatja a családi élet sokoldalú kihívásait.

 

 

A márka ambícióit megtestesítő izmos, robusztus SUV

 

A Citroën a C5 Aircross koncepcióautó formatervezésével és dinamizmusával felforgatja a SUV-k kiélezett, ám egyre egysíkúbbá váló piacát. A jármű kívül masszív egységet, belül tágas tereket kínál, a hangsúlyt a sziluett egészének letisztultsága kapta. Az új logót magában foglaló, függőlegesen formázott elülső rész egyszerre sugall erőt és eleganciát.

 

A C5 Aircross koncepcióautó szakít a megszokott lágy, kerekded formákkal, és egy masszív, komoly SUV sziluettjét tárja elénk. Ezzel megerősíti a márka új formanyelvét, példátlan arányai pedig magabiztos megjelenést kölcsönöznek neki. Felépítését tekintve visszafogott: 1,66 méteres magassága 4,65 méteres hosszúsággal párosul – így a jelenleg értékesített C5 Aircross modellnél mintegy 15 centiméterrel hosszabb –, formatervezését karcsú, ámde energikus vonalak jellemzik. Erőteljes és vonzó egyensúly ez, melyet modern, izmos design fémjelez, megkülönböztetve őt versenytársaitól.

 

Robusztus kerékjárati ívvel párosuló, szélesített nyomtávra épülő sziluettje erőtől duzzadó megjelenést és magabiztos karaktert biztosít az utakon. Ugyanakkor a tágas utastér bőséges helyet kínál utasainak, emlékeztetve arra, hogy a C5 Aircross mégiscsak családi autó. Az oldalsó kialakítást markáns vonalvezetés jellemzi: az oldalpaneleken két feszes borda közé ékelt élvonal fut végig, amely hátrafelé enyhén ívelt, mintegy „ráültetve” ezzel az autót a kerekeire. Ez adja a jármű elegáns, feszes és energikus formatervezésének gerincét, amely szándékosan mentes a felesleges dekorelemektől.

 

A fegyelmezetten függőleges hátsó profil tágas rakteret sejtet. Az első ajtók enyhén homorú kialakítása segít vizuálisan megőrizni az egyensúlyt és helyet adni a függőleges formaelemeknek; a jármű így tökéletesen illeszkedik a Citroën legújabb modelljeinek „vonalába”. Az egységes dizájnhoz hozzájárulnak még az első ajtókon és orron megjelenő, immár a márka védjegyének számító függőleges Colour Clip színfoltok, amelyek a C3 és a C3 Aircross modelleken is fellelhetők.

 

 

Karakteres fényforrások az innováció jegyében

 

A jármű elejét a Márka legújabb modelljeire jellemző, három részből álló lámpatest díszíti, melynek metszett szegmensei átható tekintetet kölcsönöznek a járműnek és kihangsúlyozzák szélességét. A lámpatestben a modernitás technológiai újításokkal és egyedi karakterrel ötvöződik, emelve ezzel a jármű presztízsét. Az ajtószárnyak és a motorháztető dinamikus, izmos formanyelve kontrasztban áll a hűtőrács és az első fényszórók fegyelmezett kialakításával.

 

Hátul, a csomagtérajtón végigfutó, fényes fekete díszcsík magasabbra került, így a jármű erőteljesebb és szélesebb benyomást kelt. A tervezők megőrizték a három részből álló lámpatest „lelkét”, csak konkrét megvalósítását gondolták újra az egyes modellektől függően. A C5 Aircross esetében az eredmény káprázatos lett. A lámpatest két pontját leválasztották a karosszéria oldalsó díszcsíkjáról, melyek így apró szárnyakként simulnak a jármű két oldalára. Ez a megoldás a Citroën Light Wings fantázianevet kapta, és a légáramlás elvezetésével hozzájárul a jármű összetett aerodinamikai jellemzőinek javításához.

 

 

Hatékonyságra formálva

 

A C5 Aircross koncepcióautó áramvonalas karosszériát kapott, hiszen a formaterv fókuszában az aerodinamika állt. A tervezők számára ez igazi kihívást jelentett, hiszen a SUV-k esetében a járművek felépítése általában az aerodinamikai teljesítmény rovására megy. A C5 Aircross koncepcióautót azonban úgy álmodták meg, hogy a hatékonyság és design egyaránt érvényesüljön. Ezt a végső célt szem előtt tartva dolgozták ki a jármű minden egyes részletét, miközben megőrizték sajátos identitását, és a tágas belső teret sem voltak hajlandók feláldozni. Az eredmény pedig a jelenlegi C5 Aircross sziluettjéhez képest 30 km-rel megnövelt becsült elektromos hatótáv az autópályákon.

 

A jármű eleje elegáns és letisztult, a motorháztető orra kissé alacsonyabb és meredekebb, ami megkönnyíti a levegő bejutását. Telt és tekintélyes, vonalvezetését nem töri meg semmi. A C5 Aircross koncepcióautó sziluettje a légáramlás szempontjából teljesen kiegyensúlyozott. 4,65 méteres hosszúsága és meghosszabbított hátsó túlnyúlása karcsúvá teszi a járművet, de magasságát 1,66 méterben maximalizálták, így lehetővé téve a légáramlás optimalizálását a kocsitest egész hossza mentén.

 

Kifejezetten az aerodinamikai teljesítmény javítását szolgálja a hátsó rész kialakítása is. A tető enyhén döntött, az utastér felső része ívelt. A formatervet a technológia és az elektromos készülékek világa ihlette: a tervezők számára ez jelentett inspirációt a hűtő- és szellőzőelemek kialakítása terén. Például, a jármű hátsó háromszögablakain  kétféle színű, barázdált elemek segítik a levegő megfelelő áramlását.

Szimbolikus jelentőséggel bír a Citroën Light Wings típusú hátsó fényszórók besüllyesztése a karosszériába. A tervezők azáltal, hogy a lámpatest szárnyat idéző fénycsíkjait a vártnál magasabbra emelték, képesek voltak úgy javítani a jármű ezen részének aerodinamikai jellemzőin, hogy megőrizték mind az utastérnek szánt térfogatot, mind a jármű megszokott teljesítményét. Az új lámpatestből két szárnyszerű elem nyúlik ki, ez a kialakítás pedig kedvezően hat a jármű aerodinamikai hatékonyságára.

 

Aerodinamikai szempontból kiemelkedően fontos a légellenállás csökkentése is. A légellenállás alatt tulajdonképpen a jármű mögött visszaáramló légörvényeket értjük, melyek a jármű haladása ellen hatnak, visszatartják azt, s ezáltal csökken a hatótávolság. A C5 Aircross koncepcióautó hátsó lökhárítójának íves vonalvezetését úgy tervezték meg, hogy a sebességtől függően a légörvényeket összekötő levegőáramlás képes lehet csökkenteni a légellenállást, és tolóerőt létrehozni. Az aerodinamikai hatékonyság jegyében a tetőn, a karosszéria számos pontján további légterelőket és légbeömlőket helyeztek el, ezzel is javítva a jármű aerodinamikai teljesítményét.

 

 

STLA Medium platform – a Citroënnél elsőként

 

A Citroën európai palettája a piac különböző szegmenseire kalibrált modern platformokra épül. Az új C3 és C3 Aircross modellekkel vezették be az európai szabványokhoz igazított, a szegmens elvárásainak megfelelő vezetéstámogató rendszerrel és hálózatba kapcsolt szolgáltatásokkal felszerelt Smart Car platformot. A C5 Aircross koncepcióautó a jövő SUV-jába enged betekintést, mely a Citroën által most először alkalmazott STLA-Medium platformra épül. A belső égésű, hibrid vagy tisztán elektromos hajtásra is alkalmas C5 Aircross koncepcióautó képes alkalmazkodni a szegmens változatos igényeihez, és sokoldalú használatot tesz lehetővé. Az új platformnak köszönhetően pedig az ügyfelek számos vezetéstámogató szolgáltatás, valamint egy ultramodern információs és szórakoztató interfész előnyeit is élvezhetik. A platform a méretek tekintetében is nagyfokú rugalmasságot kínál, így ideális alap az autótervezők számára. Hosszú tengelytávolságának köszönhetően a C5 Aircross Concept ideális arányokkal rendelkezik ahhoz, hogy öt személy a legnagyobb kényelemben utazzon fedélzetén.

 

 

Még több kényelem, még jobb konnektivitás és még tágasabb belső tér

 

A C5 Aircross koncepcióautó ízelítőt ad a C-szegmensbe tartozó SUV-k következő generációjának lenyűgöző arányaiból. Egyes újítások, kiváltképp a fedélzeti innovációk, egyelőre rejtve maradnak a kíváncsi szemek elől. A jármű belső terét tekintve a Citroën az utasok jóllétét szem előtt tartva lounge típusú kényelmet álmodott meg, ahol öt utas teljes nyugalomban pihenhet és utazhat. További részletek 2025-től várhatók...