_ A 100 szabadalmas autónak is nevezett Traction Avant a kor legmodernebb megoldásait ötvözte: elsőkerék-meghajtás, „monocoque” szerkezet, hidraulikus fékek és független kerékfelfüggesztések.
_ Első pillantásra felismerhető jellegzetes sziluettje több generációt is rabul ejtett.
_ Az 1934. április 18-án bemutatott modell, mely eredetileg a „7” nevet viselte, az elsőkerék-meghajtásra utalva hamarosan felvette a Traction Avant nevet.
_ Az úttartás és kényelem példaképének számító Traction Avant-t egészen 1957-ig gyártotta a márka.
_ Az innovatív megoldásokban bővelkedő modell kényelem és műszaki megoldások tekintetében mind a mai napig inspirálja a márkát.
A Citroën idén ünnepli az 1934. április 18-án Párizsban bemutatott Traction Avant 90. születésnapját. A rendhagyónak tervezett modellel a Citroën célja a márka fellendítése és innovatív szellemének népszerűsítése volt, azé a gyártóé, amelyik 1919-ben elsőként készített tömeggyártású autókat Európában, amelyik 1921-ben feltalálta a lánctalpas autót, 1924-ben a teljes egészében acélból készült karosszériát, 1932-ben pedig az ún. „lebegő motort”. Az adólóerőre utaló „7” elnevezést hamarosan felváltotta a nem sokkal korábban feltalált elsőkerék-hajtásra utaló Traction Avant név.
A Traction Avant egyedülálló módon egyetlen modellben egyesítette a kor legmodernebb műszaki megoldásait. Ezek az elsőkerék-meghajtás, a héjelemekből felépülő önhordó („monocoque”) vázszerkezet, a hidraulikus fékek és a négy kerék egymástól független felfüggesztése voltak. A maga idejében a Traction Avant volt a legjobb úttartású, legbiztonságosabb és legkényelmesebb autó. Pályafutása során számos technológiai fejlesztésnek lett részese, így nem véletlenül kapta a 100 szabadalmas autó becenevet. Jellegzetes áramvonalas alakjának köszönhetően egykettőre a Citroën egyik korszakokon átívelő legendás modelljévé vált, mely – ahogyan azt számos film is megörökítette – a kollektív képzeletben az ellenállók és a gengszterek világával kapcsolódott össze. A Traction Avant gyártása egészen 1957-ig tartott, addig összesen 760 000 példány készült belőle.
A modell mind a mai napig a márka egyik jelképének számít, hiszen a minél szélesebb körben elérhető mobilitás, valamint az egyedülálló design és kényelem ígéretét hordozta. Olyan értékeket képvisel, mint a mai modellek közül az elérhető elektromos mobilitást célzó innovatív megoldásokban gazdag új ë-C3 vagy a minden ízében abszolút nyugalmat árasztó nagy utazóautó, a C5 X.
A forradalmi Traction Avant, a 100 szabadalommal védett autó
Amikor 1933 elején André Citroën úgy döntött, hogy lecseréli a nem sokkal korábban, 1932 októberében bevezetett Citroën 8, 10 és 15 modelleket, a célja az volt, hogy egy forradalmian új autó bevezetésével nagy feltűnést keltsen és meglepje a versenytársakat. Legalább két év előnyre szeretett volna szert tenni, hogy megvédje magát a harmincas évek eleji gazdasági világválság hatásaitól, melyek már Európában is határozottan érezhetők voltak. Az új autónak ezért különösen figyelemre méltónak kellett lennie, és a lehető legtöbb műszaki újítást kellett tartalmaznia.
Ide tartozott a teljes egészében acélból készült önhordó karosszéria, amely szükségtelenné tette az alvázat és jelentősen lejjebb vitte a jármű súlypontját, az elsőkerék-meghajtás, a cserélhető hüvelyű, felülszelepelt motor, a hidraulikus fékvezérlés, a kerekek egymástól független, torziós rudas felfüggesztése és az automata sebességváltó. A fejlesztésre szánt idő hiánya miatt azonban ez utóbbit az első autók 1934-es gyártásba kerülésekor ejtették.
A fenti műszaki újítások mellett az alvázzal nem rendelkező Traction mind vonalvezetését, mind sík padlóját tekintve aerodinamikus kialakítású, alacsony karosszériát kapott. A motor és a sebességváltó egy kompakt meghajtóegységet alkotott, ami a nagyon alacsony súlypont mellett azt is lehetővé tette, hogy minél több súly kerüljön előre. Az első újságírók és sofőrök dicshimnuszokat zengtek az új Citroënről. Soha nem láttak még ilyen biztonságos és minden helyzetben ennyire könnyen vezethető autót. A jármű úttartás tekintetében új mércét állított fel. A motor élénk, a fékek erőteljesek, a biztonság kifogástalan volt. Mindezen tulajdonságok és a folyamatos fejlesztések (pl. az 1936 júniusában bevezetett fogasléces kormánymű) gondoskodtak arról, hogy a Traction megőrizze műszaki előnyét a többi autóval szemben. Az eredmény egy fényes és kivételesen hosszú karrier, amely csak 1957 júliusában ért véget.
Az egyes modellek és fejlődésük 1934 és 1957 között
Az első Traction: a 7-es
- Az első Traction-modell, a 7 A gyártása 1934. április 18-án kezdődött. Négyhengeres motorjának adatai: 72 x 80 mm furat x löket, 1303 cm3, 32 LE (7 adólóerő mellett). Ez az egyetlen igazi 7 adólóerős modell.
- Az előbbi változatot a következő év júniusában felváltja a 7 B. Az új motorra jellemző furat x löket 78 x 80 mm, a teljesítmény 35 LE (9 adólóerő mellett). A motor hengerűrtartalma 1529 cm3, csúcssebessége 100 km/h.
- 1934. júniusban érkezik a 7-es sportváltozata, a 7 S vagy 7 Sport. Ez egy 1910 cm3-es, 78 x 100 mm furat x löket értékkel rendelkező motorral van felszerelve, amely 11 adólóerő mellett 46 LE teljesítményt nyújt, és 115 km/h-s végsebességre képes.
- 1934. szeptemberben, néhány nappal a Párizsi Autószalon előtt, a 7 B-t felváltja a 7 C. A motor továbbfejlődött, az adólóerő továbbra is 9, de a hengerűrtartalom a 72 x 100 mm furat x löketnek köszönhetően immár 1628 cm3. A tényleges teljesítmény 36 LE, a végsebesség 100 km/h.
- 1939 februárjában új motort kap a 7 C: a „7 Economique” névre hallgató erőforrás 10%-kal alacsonyabb fogyasztást tesz lehetővé.
A Traction 7 gyártása 1941 tavaszán ér véget.
A hosszú karriert megért 11-es
- A 11-es széria első modellje a 11 A. Gyártása 1934 augusztusában, a 7 S bevezetése után egy hónappal kezdődik. A modell megörökli a 7 S 1910 cm3-es, 78 x 100 mm furat x löket értékkel rendelkező, 46 lóerős (11 adólóerő mellett) motorját. Az autót a 7-es Tractiontól külsőre a nagyobb (12 cm-rel szélesebb és 20 cm-rel hosszabb) karosszéria különbözteti meg.
- Az 1934. októberi Párizsi Autószalonon a 7 S-t felváltja a 11 AL (vagy más néven 11 Légère = könnyű). Akárcsak az előbbi, ez is a 7-es változat karosszériáját és a 11 adólóerős változat motorját kapja meg a 11 A igényesebb belső kivitelével.
- A 11 A és a 11 AL változatot 1937. februárban a 11 B és a 11 BL követi. Ezzel egyidőben egy kb. 500 darab 11-esből álló kisebb széria is napvilágot lát, ez a 11 AM (vagy 11 Améliorée = továbbfejlesztett), amely egy speciális hengerfejjel ellátott motorral van felszerelve.
- 1938 áprilisában kerül forgalomba a 11-es haszonjármű-változata, a 11 C (11 Commerciale = kereskedelmi). Ez a mechanikai szempontból a 11-essel megegyező változat egy tetszés szerint átalakítható többcélú jármű volt, mely személyszállító vagy 500 kg hasznos teherbírású haszonjármű konfigurációt kínált. A családi autó a hosszú tengelytávú karosszéria mellé a rakodást megkönnyítő kétszárnyú hátsó ajtót kapott.
- 1939. márciustól valamennyi 11-es modell egy 11 Performance névre hallgató új motorral kerül forgalomba, melynek teljesítménye a 46 lóerőről 56 lóerőre nő.
- Az utolsó fejlesztésre 1955 májusában kerül sor: 11 D néven új motort kap a 11 B, 11 BL és a 11 C. Az új motor teljesítménye 68 lóerő, ami már a későbbi DS 19 és ID 19 erőforrásait vetíti előre.
A 11-es széria gyártása 1957. július 25-én ér véget a Quai de Javel-i üzemben. Ez volt az utolsó Traction-modell, melyből kicsivel több mint 23 év alatt összesen 758 948 darab készült.
A rejtélyes 22-es
Valamennyi Traction-modell közül a legelőkelőbb és a mai napig a legtalányosabb a 22-es. A csúcskategóriás modell 1934 októberében debütált a Párizsi Autószalonon. Teljesen új, felülszelepelt V8-as motor hajtotta, mely ugyanolyan furat x löket értékkel (78 x 100 mm) rendelkezett, mint a 11-es széria. A motor hengerűrtartalma 3822 cm3, teljesítménye 100 LE, a jármű maximális sebessége pedig 140 km/h volt! Kívülről áramvonalas fényszórók, nyolcas számmal ellátott hűtőrács és két-két egymás fölött elhelyezett lökhárítócsík jellemezték. Ebből a változatból mindössze körülbelül húsz tesztmodell készült, de a különböző mendemondák, valamint a gyűjtők és történészek szenvedélyes kutatásai ellenére úgy tűnik, hogy végérvényesen eltűnt mindegyik.
Az utak királynőjeként számontartott 15-ös
A 22-es projekt elvetését követően a Citroën továbbra is szeretett volna egy csúcskategóriás Tractiont, ezért 1938 októberében bevezeti a 15 Six nevű változatot. Ezt egy vadonatúj, 2867 cm3-es, soros hathengeres motor hajtja, amely 77 LE leadására képes (16 adólóerő mellett). Különlegessége, hogy balra forog, ami miatt a 15 Six G (gauche = bal) néven is emlegetik. A 15 Six karosszériája ránézésre ugyanúgy néz ki, mint a 11 B változaté. A hosszabb új motor azonban 11 cm-rel hosszabb motorháztetőt kívánt, a modell jellegzetes karakterét ennek köszönheti. A nagy teljesítményű, ugyanakkor csendes modellt kivételes menettulajdonságai és kényelme miatt hamarosan az utak királynőjeként emlegetik. 1947 szeptemberében megváltozik a motor forgási iránya, így a 15 Six G-t felváltja a 15 Six D (droit = jobb). A 15 Six a háború után nagy sikereket ér el, és a csúcskategóriás francia autó megtestesítőjeként egészen az államapparátus csúcsáig jut, ahol valóságos ikonná válik. 1954 májusában a márka egy újabb 15 Six modellt dob piacra: a 6 H egyedülálló tulajdonsága, hogy a hátsó tengelyen állandó magasságú hidropneumatikus felfüggesztéssel van felszerelve. Ez nem más, mint az a forradalmi felfüggesztés, amely a közel másfél évvel később, 1955. októberben bevezetett DS 19-et jellemzi majd. A 15 Six forgalmazása ennek az újabb királynőnek a megjelenésével ér majd véget.
Egyetlen autó, többféle karosszériaváltozat
1934-es bevezetésekor a Traction 7 négyajtós limuzin, kupé (vagy álkabrió) és lehajtható szélvédővel ellátott kabrió (vagy roadster) változatban áll rendelkezésre. A néhány hónappal később érkező 11-es limuzin, kupé és kabrió változatban, valamint hatablakos hosszú karosszériával (7-9 üléses családi autó, taxi vagy 5-6 üléses limuzin konfigurációban), illetve 5 üléses városi kupénak kialakított négyablakos hosszú karosszériával rendelhető. 1938. áprilistól a 11-es vegyes használatú, 5 személyes vagy 500 kg hasznos teherbírású haszonjármű/személyszállító változatban is kapható. A 7-es és 11-es modell kupéváltozatának gyártása 1938. szeptemberben, a kabrióváltozaté 1939. novemberben ér véget. 1938-ban a 15 Six 5-6 személyes szedánként kerül forgalomba, és csak 1939. májustól lesz belőle – akárcsak a 11-es esetében – 5-6 személyes limuzin, illetve 8-9 férőhelyes családi autó változat is. A modellből tíznél kevesebb kabrióváltozat készül, de ezek soha nem kerülnek forgalomba. A háborút követően a 11 és a 15 családi autó változata csak 1953. szeptembertől, a 11 haszonjármű-változata pedig csak 1954. márciustól lesz újra kapható. Az 1957. július 24-én gyártott utolsó Traction a 11 B családi autó változata volt.
A Traction sikerei
A Traction kezdettől fogva eredményesen szerepel a különböző megmérettetéseken és sportrendezvényeken. Először 1934 nyarán a Bois de Boulogne-beli Parc de Bagatelle-ben, illetve a normandiai Deauville-ban rendezett rangos szépségversenyen tűnik fel, ahol alacsony áramvonalas karosszériájával limuzin, kabrió és kupé kategóriában több díjat is bezsebel (nagydíj, első díj, kiválósági díj, a zsűri díja).
Ugyanebben az évben a modell kiváló mechanikai tulajdonságairól is tanúbizonyságot tesz. François Lecot-val és Maurice Penaud-val a fedélzetén olyan állóképességi versenyeken vesz részt, mint a Franciaországot és Belgiumot átszelő 5007 kilométeres körverseny, melyet 77 óra alatt teljesít. Az első Párizs–Moszkva–Párizs postai összeköttetés 3200 kilométerét nyolc nap alatt teszi meg. 1935. július 22. és 1936. július 26. között az Automobile Club de France ellenőrzése alatt François Lecot egyedül kel útra, és – Párizs és Monte Carlo között – 400 000 kilométert tesz meg. Ez napi átlag 1000 kilométert jelent.
A motorolajat forgalmazó híres Yacco színeiben áll rajthoz az Autodrome de Linas Montlhéry versenypályán a Rosalie VII nevű Traction modell. 1934. július 18. és 23. között az E osztályban 5 nemzetközi rekordot is sikerül felállítania, köztük a következőket: hat nap 111,183 km/h sebességgel, 10 000 mérföld 14 óra 43 perc 14 másodperc alatt, 100-ból a kilencedik a 16093,420 km-es távon. Egy másik Traction, a Rosalie IX – volánjánál Citroën márkakereskedőkkel és a Yacco pilótáival – 1936. március és május között egy nyílt terepen rendezett túraversenyen indul. A rali 104000 km megtétele után (ami napi minimum 1500 km-t feltételez) az Automobile Club de France székháza előtt ér véget.
Nem olyan régen, 1988. július és 1990. január között két 1953-as Traction 11 B modell, a Chrome és a Cambouis, négy fiatal francia versenyzővel 100000 km-es világkörüli utat tesz az öt kontinensen keresztül. Az örök utazó Traction pályafutását – legyen szó a 7-es főútról vagy az afrikai versenypályákról – mind a mai napig bravúros eredmények és hihetetlen kalandok fémjelzik.
A Traction mint műemlék és a gyűjtők álma
Az igazi francia ikonnak számító Traction azon kevés autók egyike, amelyet sokan egyenesen műemléknek tartanak. 1934. április 18-i bevezetése óta szorosan hozzátartozik a franciák életéhez. A közember autójából bankrablók autójává (lásd a róla elnevezett bandát), 1939 és 1945 között katonai járművé, a Franciaországot felszabadító ellenállók gépkocsijává, majd az újjáépülő ország autójává avanzsál. Később a politikusoknak hála hivatalos állami autó lesz belőle. A Traction volt de Gaulle tábornok kedvence. A hatalom igazi szimbólumaként mindenhol megtalálható, az Elysée-palota udvarától az összes minisztériumig és prefektúráig.
Alig 10 évvel a gyártás leállítása után, 1968 márciusában alakul meg az első teljes egészében a Tractionnak szentelt gyűjtői klub. A Traction Universelle ma a legnagyobb Traction-gyűjtő klub a világon. Több mint 1600 tagot számlál, akik Franciaország-, illetve világszerte 17 regionális szekcióba tömörülnek. A modell 50. születésnapját a párizsi Place de la Concorde-on és Le Bourget-ban ünnepelte a márka. Azóta a Traction Universelle a legendás modell bevezetésének minden fontos évfordulójáról megemlékezik. Idén a 90. születésnap alkalmából a francia klub május 9. és 11. között Auvergne-be, a Clermont-Ferrand közelében található Circuit de Charade versenypályára várja a Traction-rajongókat. Az eseményre már több mint ezer versenyző regisztrált.